Overgewicht is gevaarlijker dan je denkt

Written by heidy. Posted in

Overgewicht bij jongeren IIOvergewicht is gevaarlijker dan je denkt!!

‘Weerbaar zonder Weerstand’
Wat zijn nou de oorzaken en gevolgen van overgewicht?

De cijfers liegen er niet om! Men weet dat de mens steeds dikker wordt en dat het een aandoening is waar je niet al te makkelijk en lichtzinning over zou moeten denken. Overgewicht brengt allerlei gevaren en gezondheidsrisico’s als suikerziekte, hart en vaatziekten, ernstige vermoeidheid, of zelfs kanker.

Door de komst van auto’s bewegen mensen steeds minder. Jongeren worden naar school gebracht of gaan liever met de bus. Je gaat zelf liever met de auto even winkelen dan te voet. Sporten is voor veel mensen bijna onbetaalbaar geworden, en gratis wandelen is er door de werkdruk niet meer bij. mensen zijn chronisch vermoeid door de gevolgen van de onbetaalbare maatschappij. Zij willen na een dag werken echt niet meer in de tuin werken, of lekker een uur stevig doorwandelen. Ondanks het feit dat men minder en minder beweegt, blijven we onze magen vullen met calorie rijk eten. Er wordt geschat dat we jaarlijks 532 miljoen kilo aan snacks en zoetigheid naar binnen werken.

Wie ziet nou niet in de pauzes jongeren bij de Albert Heijn hangen met een zak chips, een blikje Red Bull en een brommertje. Jongeren hebben vaak niet in de gaten wat deze slechte gewoonte later voor gevolgen heeft. Het gezonde brood dat ze in de ochtend meenemen, belandt alinea recta in de vuilnisemmer van de klas en jongeren lopen gelijk naar de schoolkantine waar kroketten, worstenbroodjes en zakjes chips voor een paar Eurocenten te koop is. Zeg nou zelf…

Kans op overgewicht bij jongeren neemt toe door slechte levensgewoonten, maar soms ook door andere oorzaken.
Factoren die de kans op overgewicht vergroten zijn:

  • Als het in de familie ziet (erfelijkheid)
  • Gebruik van medicatie
  • Als je een lichamelijke ziekte of handicap hebt
  • Als je te weinig beweegt
  • Veelvuldig gebruik van brommer en auto
  • As je op een plek woont waar veelvuldig wordt gesnackt
  • Als je een vriendengroep hebt die alles kunnen eten.. en jij snoept mee
  • Bij een ingrijpende gebeurtenis
  • Wanneer je gestopt met bent roken / drugs
  • Als je teveel alcohol drinkt
  • Wanneer je zwanger bent geweest

Overgewicht levert nogal wat risico’s op voor je gezondheid.
De kans dat je met de volgende aandoeningen te maken krijgt, is veel groter bij overgewicht:

  • hartinfarct
  • hersenbloeding
  • verstopte bloedvaten (trombose)
  • suikerziekte
  • bepaalde vormen van kanker
  • hoge bloeddruk
  • galstenen
  • gewrichtsaandoeningen
  • spataderen
  • huidstrepen
  • cellulitis

Ernstig overgewicht (obesitas) kan leiden tot:

  • ademhalingsproblemen
  • slaapapneu (stokkende adem tijdens de slaap)
  • jicht
  • afwijkingen aan de wervelkolom
  • onvruchtbaarheid
  • menstruatiestoornissen
  • geboorteafwijkingen
  • psychische en sociale problemen
  • slechter functioneren van het lichaam

te dik II_bewerkt-1Omtrek van je middel

Het wordt vooral gemeten aan je middelomtrek (vet in de buikholte) of je gezondheidsrisico’s loopt.  Vet in je buik geeft hormonen en zuren af in het bloed. Daardoor ontstaat vervetting van de lever, word je minder gevoelig voor insuline en bestaat een kans op hoge bloeddruk en hoog cholesterolgehalte.
Dat is de reden waarom de middelomtrek wordt gebruikt bij het bepalen van overgewicht.
De middelomtrek wordt gemeten op het smalste deel van het middel tussen de onderste rib en de bovenkant van het heupbeen. Uit het onderstaande schema kun je aflezen hoeveel buikvet je hebt. Voor kinderen geldt een andere maatstaf dan voor volwassen jongeren, maar een richtlijn is een richtlijn. Jongeren met overgewicht lopen net zoveel risico als volwassenen…

Man
<94  geen verhoogd risico, blijf op dit gewicht
94-102 nog geen verhoogd risico, maar begint in gevarenzone te komen
102> verhoogd risico, ga gewoon afvallen!

Vrouw 
<80 geen verhoogd risico, blijf op dit gewicht
80-88 nog geen verhoogd risico, maar begint in gevarenzone te komen
88> verhoogd risico, ga gewoon afvallen!

Er is nog een goede methode om te onderzoeken of de verhouding tussen je lengte en gewicht klopt. De Body Mass Index (BMI) meten. Een hoge BMI-waarde duidt op overgewicht, een lage juist op ondergewicht. Klik hier om je BMI te berekenen.

Dieten Niet méér gaan eten, maar fijn gaan dieten!!!

Afvallen is geen kwestie van stoppen met eten en alleen maar dieten! Afvallen is een kwestie van veranderen van je eigen leefgewoontes, doorzettingsvermogen, volharding en dicipline ontwikkelen en ervoor te zorgen dat je bewegen in je dagelijkse leven inpast. Minder kilocalorieën op een dag eten, en op een zeer gezonde manier afvallen zou moeten kunnen!

  • Kies een gevarieerd eetpatroon
  • Drink weinig alcohol en als je toch wilt drinken, drink dan droge witte wijn
  • Beweeg elke dag een uurtje na het avondeten
  • Ga met de fiets in plaats van met de brommer
  • Probeer de kantine met snacks te vermijden en neem elke dag zelf je eten mee
  • Hou vooral vol!

Een gemiddelde jongeman heeft 2500 kcal per dag nodig, een jongevrouw 2000.
Als je echt gewicht wilt verliezen eet je minder Kcal (bijvoorbeeld 2200 voor de man en 1700 voor de vrouw) en beweeg zo’n 300 Kcal per dag eraf.
Zorg voor afwisselende voeding en eet niet de hele dag door.

Krijg je toch ineens honger of zin in iets lekker, drink dan een kop ongezoete warme kruidenthee, water of neem een stukje komkommer.

Héél veel succes!

button-terug-naar-overzicht II

Trackback van jouw site.

Laat een reactie achter

UA-31153706-5